Sneeuwstorm naar en sightseeing in Tallinn. - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu Sneeuwstorm naar en sightseeing in Tallinn. - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu

Sneeuwstorm naar en sightseeing in Tallinn.

Door: Anous

Blijf op de hoogte en volg Anous

25 November 2008 | Estland, Tallinn

Hallo Allemaal,

Ook deze ochtend was het weer sneeuw en wind. Maar ja, wij mochten heerlijk eerst in de bus zitten voordat we op onze eindbestemming zouden zijn. Weer maar liefst 4 uur!!! Eerst heerlijk ontbeten, daarna met alle spullen bepakt en bezakt naar het busstation. Dit keer hadden we echt een enorm luxe touringcar van Eurolines. Wij waren er al erg mee bezig geweest dat we misschien wel 4 uur lang niet konden plassen enzo. Wat bleek, mooie bus met wc, stopcontact en internet!!! De komende 4 uur zou geen probleem moeten worden!!!!!! Het was nog een half uurtje rijden in de stad en toen naderde we een soort van snelweg. Nick ging op dat moment steeds meer op het puntje van zijn stoel zitten. Ik nog vragen: wat is er??? Nou zie je dat dan niet, al die auto’s die wegglijden. De weg lag gewoon helemaal verstopt onder een dikke laag sneeuw en ijs. Ik met mijn geweldige autokunde zag nog niets vreemds aan de auto’s. Nick had nog 3 pogingen gedaan om mij situaties uit te leggen te laten zien, maar ja….de bus heeft toch winterbanden en de chauffeur weet toch wat hij doet….komt vast wel goed. Gelukkig werd het na een uurtje rijden een soort van lichter in de lucht en de wegen schoner en Nick weer meer ontspannen.

Na 2 uur rijden kwamen we bij de grens met Estland. Hier was geen controle voor de bus. Die mocht gewoon doorrijden! Inmiddels werd de lucht weer enorm donker en wakkerder de wind erg aan. Ineens moesten we stoppen, controle. Kwamen ze de paspoorten toch nog controleren. Naast de controle was de storm ook al weer goed begonnen. Dit keer nog heftiger dan de eerste keer…..Nick zocht een weg tussen ontspannen zitten en vooral niet naar de weg kijken (maar werd daar misselijk van) en gespannen op het puntje van zijn stoel zitten. En ik, ach, de bus heeft toch winterbanden en de chauffeur…en dan zie je ineens een vrachtwagen aan de ene kant van de weg gezakt en een bestelbusje in de kreukels aan de andere kant van de weg….en de bus minderende natuurlijk geen vaart…nee die moest en zou op tijd binnenkomen….Ik heb heerlijk gelezen in mijn boek en af en toe de tekst gemeld aan Nick over winterbanden….Zijn vakantie kon pas beginnen toen we daar aankwamen op het busstation en de bus weer uit konden!! En inderdaad zonder kleerscheuren zijn we aangekomen.

Het busstation van Estland is de enige van de 3 landen die niet in het centrum ligt, we hadden besloten, zeker omdat het zo slecht weer was en het al donker was toen we aankwamen, dat we heerlijk met een taxi naar ons hotel gingen!! De taxichauffeur vertelde ons dat het de afgelopen 3 jaar niet zoveel gesneeuwd had. Vorig jaar lag er de hele winter maar 5 centimeter, en nu in 2 dagen al 30 centimeter! We waren al snel bij ons hotel en wat voor een hotel. Een echt luxe ECHT hotel. We zitten op de 4e verdieping met een grote mooie kamer en een badkamer met vloerverwarming!! Wordt dus nog even genieten de laatste dagen. Even opgefrist en toen maar opzoek naar een leuk restaurantje. We hebben een heerlijk Italiaans restaurantje gevonden en goed en lekker gegeten.

De volgende ochtend genoten van het ontbijtbuffet. Heerlijk zoiets, is toch even genieten na de andere 2 hotels!! (die waren toch wat simpeler!) Toen begon de stadstoer: Allereerst zijn we naar de stadswal met mooie uitzichten gelopen. Alles was heel mooi wit! Ligt echt een goed pak sneeuw hier! Gelukkig was het wel droog, wandelt toch makkelijker in plaats van een sneeuwstorm. Na het mooie uitzicht zijn we doorgelopen naar de Dom, deze was hier niet echt bijzonder. Die hadden we dus al snel gezien. Daarna stond het Raadhuisplein op het programma. Mooi plein met daarom de oudste apotheek en de kerstmarkt. In het midden een hele grote kerstboom, helaas nog zonder lichtjes. Toen doorgelopen naar de 3 gezusters. In Letland was er een straatje met 3 huisjes die de 3 gebroeders heten. Dat is gebaseerd op deze 3 gezusters. Was een mooi gezicht! Tot slot zou er nog een heel mooi uitzichtpunt op het programma staan. We zouden naar de St Olafskerk gaan, daar kon je nl naar boven waardoor je een schitterend uitzicht over de hele stad zou hebben. Stond leuk beschreven in de toeristische boekjes, helaas zijn die toch erg gebaseerd op de zomergasten. De kerk was nl gesloten in de winter en ging in de lente pas weer open. Bij deze stadstour lag alles dicht bij elkaar. Tallinn heeft maar een heel klein oud centrum wat allemaal prima te lopen is.

Na de stadswandeling zijn we doorgelopen naar de haven. Het was even zoeken naar de goede plek, maar we hebben een ferry geboekt naar Finland. We gaan nog even een dagje Helsinki bezoeken!!! Morgen om 11 uur begint de reis die anderhalf uur duurt. Dan worden we los gelaten in Helsinki en om 5 uur gaat onze ferry weer terug. Ik ben nu al erg benieuwd hoe de stad is. Hoe veel meer Europees het daar aanvoelt dan hier. Terwijl, als je Estland vergelijkt met Litouwen dat al een wereld van verschil is. Het is dus nog even afwachten!

Daarna nog heerlijk gegeten (veel te veel) bij Scotland Yard. Was echt heel grappig .De portier heeft echt een volledige politieagent outfit aan, en het personeel is ook verkleed als een bobby. Eten was echt voortreffelijk. Maar aangezien wij een beetje laat gingen was het gevolg daarvan dat we niet veel trek hadden tijdens het avond eten. We zijn uiteindelijk beland in een soort middeleeuws restaurant. (waar zelfs zwaardgevechten getoond worden tijdens het eten) We hebben twee voorgerechten naar binnen gewerkt, maar zaten nog te vol om echt te genieten van het eten en vooral de sfeer. Daarom maar weer op tijd naar het hotel. Staat morgen natuurlijk nog een belangrijke reis op de planning!!!!

Nu dus heerlijk slapen en morgen de verhalen uit HELSINKI

Groeten Anous

• 25 November 2008 - 19:37

Lineke:

Ik heb denk ik nog nooit zoveel en snelle updates van je gelezen Anous!

Haha leuk hoor!

Geniet er nog van met zn 2!

• 25 November 2008 - 20:51

Erik, Rozina + Kids:

He Anous,

Eindelijk weer eens verhalen na je Turkije avontuur !! Erg leuk om te lezen....
    Trouwens nog een reactie op je hyves berichtje...
    Het gaat erg goed met Ravi en Kiran, het groeit en bloeit de pan uit.
    Na rijp beraad gaan we de zomer 2009 Kidsworld Bella Vista Tunesie Skanes bezoeken. We zijn benieuwd.
    Nog heel veel plezier en we lezen de volgende verhalen zeker !!

Groetjes Erik, Rozina, Ravi en Kiran Ligthart

• 25 November 2008 - 21:27

Leny:

Hoi Luitjes

Leuk jullie berichtjes te lezen.
    Veel plezier morgen in Helsinki.
    Wij hebben onze treinkaartjes ook binnen.
    Dus we komen skien.
    Liefs groetjes Leny