Vastzitten in Helsinki door wind en regen is niet - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu Vastzitten in Helsinki door wind en regen is niet - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu

Vastzitten in Helsinki door wind en regen is niet

Door: Anous

Blijf op de hoogte en volg Anous

26 November 2008 | Finland, Helsinki

Hallo Allemaal,

De veerboot vertrok om 11 uur vanaf de haven. We konden dus heerlijk rustig aan doen! Is het toch nog een beetje vakantie! We gingen met Linda Line. Dat was de snelle ferry. In plaats van 2 of 2 en half uur deed deze boot er maar 1 ½ uur over. Hij was ook veel kleiner dan zo’n mega ferry. Heerlijk dus. Omdat het ook niet druk was (zou dat aan het seizoen gelegen hebben?) Konden we kiezen waar we gingen zitten. Op naar Helsinki!

Daar kwamen er om 12:30 aan. Allereerst naar een grote Kathedraal gelopen. Was heel mooi om te zien, daarna doorgelopen naar het senaat plein. Op weg daarnaar toe viel het op dat Helsinki echt een Europese stad is. De andere 3 steden, Tallinn, Riga en Vilnius zijn veel meer oost Europees. Vilnius daar merk je het nog het meest,die heeft zich nog het minst ontwikkeld. Als je daarna in Riga komt ervaar je dat al als meer ontwikkeld/ meer Europese stad. Daarna Tallinn, dan heb je het gevoel dat dat wel kan tippen aan wat wij als Europese normen stellen. Kom je echter daarna in Helsinki, dan valt Tallinn toch weer in categorie Oostblok met een toefje Europees.

Het Senaat plein lag helemaal onder de sneeuw. Met een grote kerstboom in het midden (dit keer met lichtjes!) Ook in Finland is er sneeuw gevallen, al is het wel minder dan in Tallinn. Daarna nog naar een kerk gelopen die uit een rotsblok was gehakt en gemaakt. Nog even langs het Centraal Station geweest. Ziet er erg mooi uit. Heel overzichtelijk met mooie moderne treinen. En toen….tja toen hadden we eigenlijk alles wat we wilde zien wel weer gezien. Tijd om te lunchen. Wij zoeken naar een leuk eettentje, iets gezelligs en simpels en betaalbaar. Dat was echter onmogelijk! We hebben echt heel wat rondjes gelopen. Uiteindelijk bij een glazen gebouw midden in het park naar binnen gegaan waar ze zelfbediening hadden. Het zag eruit als een gezellige plek waar je wel lekker kon lunchen, zitten en babbelen. Nou het had maar een paar leuke plekjes om te zitten, het eetgedeelte was erg karig en het was niet te betalen. (maar toch nog altijd de helft goedkoper dan de rest van wat we gezien hadden.) Dat was toch een beetje een tegenvaller. We hadden berekend dat de tijd die we moesten doden voordat de ferry zou gaan, we gezellig een spelletje zouden doen in een leuk eettentje. (zonder bier, want we wisten al dat alcohol niet te betalen is daar!) Besloten na een korte lunch de tijd uit te zitten in de ferry hal. Daar moest ook wel een eettentje zijn.

Door de regen in de ferryhal aangekomen, was het half 4. Toen kregen we het slechte nieuws te horen. Iets dat je niet wilt horen in de wintertijd, een nacht voordat je naar Nederland vertrekt met je vliegtuig vanuit een ander land dan waar je op dat moment staat. Onze boot was geannuleerd vanwege het weer. Vanuit onze organisatie ging er maar 1 en die hadden ze uit de vaart gehaald vanwege harde wind. Tja sta je daar met je goede gedrag in een regenachtig en winderig Finland. Er was nog wel een optie, het kaartje kon omgezet worden naar een grote ferry, die zou die avond om half 10 vertrekken. Het was op dat moment half 4 toen we dat hoorde. Dus moesten we nog 6 uur door zien te komen in een regenachtige stad waar we het wel gezien hadden en waar we geen leuk betaalbaar eettentje konden vinden. Niet echt een makkelijke opgave.

Nagevraagd of de concurrent hun ferry ook uit de vaart had gehaald. Zo aardig en vriendelijk als ze was, dat moet echt gezegd worden, gaf ze eerlijk antwoord! Enorm verschil nl met Estland. De vriendelijk en openheid van de mensen hier in Finland. In Estland zijn ze stug en gesloten. (behalve de taxichauffeur die ons van het busstation naar het hotel bracht) We hebben het dan over winkel personeel, mensen bij de het VVV, obers in een restaurant, de mensen op straat en mensen die achter een balie werken. Overal in Finland zijn ze op die plekken vriendelijk en een soort van vrolijk. Dus ook de medewerkster van Linda Line die ons het vervelende nieuws vertelde dat we in ieder geval tot half 10 vast zaten in Finland. Ze gaf eerlijk antwoord dat de concurrent om 17:30 een vaart naar Tallinn had. Maar dat het wel 3 kwartier lopen was en dat we dan een nieuw ticket moesten kopen. Toch maar voor die optie gekozen. Dus jas goed dicht en must op, kaart in de hand en de kortste weg zoeken naar de andere kant van de haven. Het was een goed half uur lopen, wat als gevolg had dat we totaal verzopen en verkleumd aankwamen, maar nog wel op tijd om DE ferry te halen! Wat een heerlijk gevoel was dat! In plaats van om 12 uur s’ nachts aan te komen zouden we al om 19:30 voet zetten op Estse bodem! En op wat voor een ferry, mega groot,8 verdiepingen (verdiepingen voor de auto’s , slaapplaatsen, zitplekken en restaurantjes) , met overal draadloos internet, een café plek met zachte stoelen, pizza corner, een zelfbediening gedeelte, een fastfood corner en tot slot nog een kinderspeelhoek. Genoeg om je niet te vervelen.

De reis was een verhaal op zich. Ik wijd daar niet te veel over uit omdat ik nergens last van had. Laten we het erop houden dat het duidelijk was waarom de snelle kleine ferry uit de vaart was gehaald. Zelfs met deze mega ferry voelde je de zee en de wind erg goed. Persoonlijk vond ik het heerlijk, Nick vond het echter het tegenovergestelde! Vul de rest zelf maar in. (Al is het niet zo erg als je nu denkt, veel gelopen en de wc gezien, maar wist alles binnen te houden! De held!)

19:30, Terug in Tallinn. Hoe heerlijk kan dat zijn! En ook nog op een tijdstip dat je nog prima van een ontspannende avond kan genieten. Dus we zitten nu dan ook heerlijk aan een biertje in de lobby van ons hotel. Waar we besloten hebben morgen met de taxi naar het vliegveld te gaan. Nog 1 nacht in Estland en daarna gaat de reis naar Nederland, via Praag weer beginnen. We hebben genoten van een heerlijke vakantie. Veel gezien en veel beleefd. Was helemaal top! Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan naar een andere locatie natuurlijk!

De laatste groeten uit Helsinki en Tallinn
Anous
X

• 26 November 2008 - 20:38

Leny:

Jullie maken zo nog eens wat mee.Wel jammer van het slechte weer maar dat
    mag de pret niet drukken.
    Jullie mogen morgen wel bellen als ik jullie moet ophalen van schiphol.Ik hoor het wel.
    Goede reis morgen .
    Liefs Leny