Nieuwe avonturen vanuit Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu Nieuwe avonturen vanuit Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu

Nieuwe avonturen vanuit Riga

Door: Anous

Blijf op de hoogte en volg Anous

23 November 2008 | Letland, Riga

Hallo Allemaal,

Hier weer de belevenissen van Nick en mij. Nog 1 nacht in Vilnius en dan de volgende ochtend door naar Riga, Letland. Klaar voor een nieuw avonduur.

Zemaiciu Smukle, HET kelderrestaurant van Vilnius. Het was even zoeken maar toen hadden we het toch gevonden. Of het uitnodigend was??? 1 grote bruine houten deur die naar een kelder leidde….3 keer goed bukken anders kom je er niet. Jaja zelfs ik moest erg goed bukken. Beneden aangekomen was er inderdaad zoals beschreven allemaal kamers met van die nissen waar je heel leuk kon zitten. Een (groot) biertje besteld en de menu kaart gekregen. Was heel leuk gedaan, was in de vorm een krant. Toen zagen we de prijzen. Waar we die dag ervoor samen uitgebreid voor hadden gegeten en gedronken, kon er nu maar 1 van ons net een simpele maaltijd van eten. Was dus niet helemaal voor ons weggelegd. Na het biertje maar wat anders opgezocht. Beland in een heerlijk normaal Italiaans restaurantje!!! En heeeeeerlijk gegeten!!

De volgende ochtend was alles wit! En koud natuurlijk. Het was geen dikke laag sneeuw. Maar sneeuw is en blijft sneeuw. Met onze rugzakken bepakt en bezakt naar het busstation gelopen. 10 minuten voor vertrek kwam de bus. Zag er goed uit de bus. De mensen minder die met ons mee zouden gaan. Vooral 1 heeeeel dik koppel viel erg op. Wat me in Letland wel erg opgevallen is, is dat de mensen een soort van asociaal zijn ingesteld. Ze duwen je echt gewoon letterlijk opzij. Nu dus ook weer met de bus. Je moet een soort van je plaats verdedigen van waar je staat om je tas aan de chauffeur te geven anders wordt je onder de voet gelopen. Eenmaal in de bus mochten we heerlijk 4 uur lang zitten. De busreis ging erg voorspoedig. Ik had gedacht dat Litouwen veel heuvelachtiger was. Plat kan je het niet noemen. Er zit een beetje een glooiing in het landschap. Nog niet eens heuvel. Heel mooi met al die witte velden. Onderweg weer gezien dat het allemaal nog erg achterloopt en het behoorlijk Russisch aandoet. Ook gemerkt tijdens de plaspauze. We mochten naar de wc op een tussen busstation. Echt een gat in de grond. Dat ben ik wel gewend in Aziatische landen of in Spanje enzo, maar hier…..maar op een of andere manier ook wel hygiënisch. Niet alle mensen die op dezelfde wc bril zitten of plassen…

Aangekomen in Riga op het busstation zie je al meteen verschil met Vilnius. De mensen zijn hier veel meer ontwikkeld en veel hipper! Het hotel was goed te vinden. Altijd weer spannend, waar zijn we nu weer beland voor een goedkope prijs???? Het is best aardig. Ligt mooi vlakbij het centrum. Na aankomst al een rondje door de stad gelopen zodat we in ieder geval een beeld hebben wat waar is en hoe de stad verdeeld is. Ook deze keer een leuk echt Lets restaurantje uitgezocht in het toeristenboekje. Wij er naartoe gelopen met heel hard zoeken. Deze moest echt in ons budget passen….daar aangekomen zien we het al meteen….Nop. weer een of ander klassiek hoogstaande cuisine…toen heerlijk in een simpele koffiecorner (die we al een keer tijdens de lunch hadden gezien in Vilnius) gegeten! Was weer heerlijk! Morgen de stad bekijken,moet helemaal goed komen. Morgen weer heerlijk de toerist uithangen! Ben nu al benieuwd!

Bij het ontwaken was het al duidelijk, grijze lucht en witte grond. Lag nog niet heel veel, maar je kon al zien dat het niet erg snel zou ophouden met sneeuwen. Eerst maar eens een plek vinden waar we lekker gingen ontbijten. We hadden op de kaart al wat opties, maar bleek toch moeilijker dan we dachten. Aangezien we toch laat waren en het eigenlijk meer een brunch was zijn we maar in T.G.I Friday’s gaan zitten. Echt iets Amerikaans. Maar dan hadden we een goede bodem voor wat ons nog allemaal te verwachten stond vandaag!
Bij het ontbijt/Lunch hadden we een route gemaakt hoe we zouden gaan lopen. Inmiddels sneeuwde het niet alleen, er was ook nog een hele harde koude wind bijgekomen. We wilde wel zo effectief mogelijk onze eigen stadswandeling gaan doen, veel zien maar niet verkleumd weer aan een biertje zitten. Allereerst naar de ST. Petrikerk. Kerk zou je zeggen….ja maar het ging ons (mij) voornamelijk om het fantastische uitzicht wat we zouden hebben vanaf 71 meter hoog. Dat uitzicht werd nog veel spannender, toen we nl voor de lift naar boven aan het wachten waren dachten we nog, wat maakt die lift veel lawaai. Onderweg naar boven besefte we ons dat dat de wind was. De lift deuren gingen open en…………….het was goed dat het totaal omgeven was door tralies. Snel muts af, anders was je em kwijt. We waren (natuurlijk) de enige 2. Voetje voor voetje, door de sneeuwstorm en de snijdende wind een beetje rond de toren gelopen en in het wilde weg wat foto’s gemaakt. (resultaat zouden we beneden wel zien) Het was echt heel eng. Je kan er niet afvallen, maar door de wind heb je gewoon het gevoel alsof de toren eraf gewaaid wordt. Na 5 minuten kwam de lift gelukkig weer naar boven en zijn we meteen ingestapt om weer terug te gaan. Blij dat we weer beneden waren!!

Daarna naar de Dom, de grootse kathedraal van de Baltische Staten. Hij viel een beetje tegen, maar we hebben er een foto van. Weer verder geploeterd door de storm naar het kasteel/burcht. Dat konden we er echter ook niet uithalen. Zo ging onze sightseeing toer wel hard. Daarna door naar de 3 gebroeders. 3 kleine oude huisjes. Was wel mooi om te zien. Het volgende wat op het programma stond was het Vrijheidsbeeld. Daar vlak voor was een leuke simpele taverne. Eerst even opwaren met een biertje voordat we de fotosessie met het Vrijheidsbeeld gingen doen. Misschien dat de storm nog ging afnemen?? Helaas, na het biertje weer door weer en wind naar buiten. En inmiddels werd het natuurlijk al weer donker. Het was al weer half 4 geweest. Daarna stond er weer wat warms op het programma. In een hotel net buiten het oude centrum heb je een heel hip café op de 26e verdieping. Eerst met de panorama lift naar boven. En daar aangekomen, was het inderdaad schitterend!!! (en heerlijk warm!) Daar ook nog maar even genoten van een bietje met het mooie uitzicht erbij.

Toen was het inmiddels tijd om te gaan eten. Dit keer gingen we weer een echt Lets restaurant proberen!!! En wat voor 1. Het is elke keer weer een verrassing waar we terecht komen. Nu zaten we in een zelfbediening restaurant. Wij heel rustig jassen uit en eerst maar eens een rondje lopen wat ze allemaal hadden. Na kijken en beetje ruiken wisten we nog net zoveel als voor het rondje. Dan maar wat genomen op goed geluk. Waarin wij ook zeker toerist waren is het volgende. Wij namen echt de tijd om te gaan eten. Jas uit en even gezellig babbelen en ondertussen wat voedsel naar binnen schuiven. De locals hadden een ander ritueel. Binnenkomen en met jas nog aan snel wat eten halen en dan nog steeds met jas aan zo snel mogelijk alles naar binnenschuiven en weer vertrekken. Vonden wij onze manier toch leuker. Was verder prima maar niet heel speciaal. Wel weer een ervaring rijker!!

Nu weer lekker op de kamer. Morgenochtend rustig aan doen en ergens lekker ontbijten. Daarna met de bus van 12:30 op weg naar Riga in Estland. Ik ben benieuwd hoe het daar zal zijn. Ook erg benieuwd wat het weer gaat doen morgen en de dagen erna.
Welterusten en later meer!

X Anous

• 24 November 2008 - 09:02

Leny:

Zo jullie hebben al veel ondernomen. Kunnen jullie al vast wennen aan de sneeuw en kou.
    Hier gisteren ook alles een beetje wit, nu natte sneeuw.
    Veel plezier daar en genieten maar. Ben benieuwd naar de foto's
    Groetjes Leny

• 24 November 2008 - 20:16

Riet Stol:

Hoi Nick en Anous,

Wat ik me van Riga herinner is dat we in een klein restaurantje hebben gegeten wat niet duur was en de naam "Garlic" had.
    Het lag in een klein zijstraatje,maar dat is moeilijk uit te leggen,vlak bij een plein.Als jullie het willen (als het nog bestaat) moet je er maar naar vragen.Het was erg lekker,met veel knoflook natuurlijk. groetjes riet