Toerist spelen in Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anous Maanen - WaarBenJij.nu Toerist spelen in Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anous Maanen - WaarBenJij.nu

Toerist spelen in Vilnius

Door: Anous

Blijf op de hoogte en volg Anous

21 November 2008 | Litouwen, Vilnius

Gisteren aangekomen in Vilnius…..er stond toen we het vliegveld uitkwamen een taxichauffeur klaar met een boordje van Maanen. Heerlijk, konden we in 1x naar ons hotel toe….niet al nadenken, welke bus,trein of tram en welke kant uit.
Hotelletje is echt grappig. Sowieso natuurlijk niet uber luxe. Je komt aan bij een groot gebouw, daar moet je naar binnen. Het is denk ik 3 of 4 verdiepingen hoog. Het trappenhuis is een wazige oud gat waar het erg ruikt alsof het er nooit droog is. Dan denk je echt, waar zijn we gekomen. Kom je aan bij de deur die naar het hotel leid komt je in een schone frisse kleine receptie met daarachter allemaal duren voor de kamers….Ziet er prima uit. Dar gaan we zeker wel 2 nachten volhouden!! Het is wel erg gehorig. Denk dat de ander gasten daar meer last van hebben dan wij. Ik lig de halve nacht nl enorm te hoesten en te snuiten…..

Nadat we aanwaren gekomen dachten we al meteen even de busreis van Litouwen naar Estland te boeken. We gaan naar buiten en…..het regent. Niet zomaar een bui. Echt enorm…..toch maar gelopen. Natuurlijk drijfnat aangekomen bij het busstation. Maar de busreis is geregeld!!! Nu nog even opzoek naar de oude stad…..het was gelukkig al bijna droog….op onze kleren en jassen na….die waren nog erg vochtig. De oude stad ligt mooi dichtbij ons hotelletje. Is prima te lopen. Aangezien het hier tegen 4 uur al donker wordt, was het net alsof het 7 uur s’ avonds was. Dan maar snel een leuke plek gezocht waar we ons eerste biertje konden nuttigen en konden eten. Was helemaal prima. Een echt Litouwense eetgelegenheid. Als ze allemaal zo zijn, is het prima te eten! S’ avonds lekker vroeg naar bed.

De volgende morgen kregen we om 9 uur ontbijt op onze kamer. Zag er prima uit. Was niet erg uitgebreid, maar ging er prima in. Daarna, nu met licht, naar de oude stad gelopen. Inmiddels weten we een beetje de weg, dus dat was goed te vinden. We zijn allereerst naar een kasteel gelopen vanaf waar je een mooi uitzicht hebt. Dat was zeker waar. Dan zie je ook dat de stad eigenlijk maar erg klein is. We waren daar precies op het goede moment. Toen wij weer naar beneden gingen kwamen er net 3 bussen volgeladen met schoolkinderen aan! Ik vind kinderen heel leuk, maar nu toch even niet. Dus dat was weer een mooie timing. Teruggelopen langs allemaal belangrijke en mooie gebouwen. Natuurlijk geen idee hoe alles heet, maar veel gezien! De stad zelf heeft ook hele leuke kleine steegjes en staatjes. Verder is het een groot contrast tussen nieuw of onderhouden huizen en oude brakken en huizen die op instorten staan.

Het weer is prima om te lopen, droog en fris (koud). Het toont wel wat grauw maar das niet zo erg. Volgens de weerberichten moet er sneeuw komen….nou we wachten het af. Na een dagje lekker door de stad gelopen te hebben zijn we naar de grote supermarkt gelopen bij het busstation. We moeten natuurlijk wel wat lekkers hebben als we morgen de lange rit gaan maken van Vilnius naar Riga…… De supermarkt is een beetje te vergelijken met een hele grote C1000. Alleen zijn de mensen in Nederland veel vriendelijker. Er liep erg vreemd en soort van asociaal publiek rond. We zijn een paar keer duidelijk aan de kant gezet omdat de locale bevolking erdoorheen moest. Verder waren er toch ook een beetje Russische tafereel. Er kwam een kar binnen met…..tja we wisten het eerst ook niet, we dachten dat het zout was, het bleek suiker te zijn. En iedereen stormde er op af om een zak te pakken. En dan ook niet 1 zak per persoon….nee meteen 4 of 5. das dan toch een beetje vreemd gezicht.

Op weg na het boodschappen doen nog meer op de mensen zelf gelet. Op staat zijn de ouderen heel ouderwets en de jongeren in ieder geval een stuk hipper. Ze zijn in ieder geval allemaal erg nors en nukkig op straat. Terwijl als je ergens wat aan iemand gaat vragen bij een receptie of een winkel ze weer uber freundlich zijn. Das ook een grote tegenstelling. Ben nu al erg nieuwsgierig of dat in de andere landen het zelfde is.

Nu even lekker op de kamer. Is echt een vreemd gezicht hoe snel het donker wordt. Ik vond het in Nederland al vroeg met 5 uur….Nou hier begint het om half 4 en om 4 uur is het al donker. Het is nu half 6. We gaan zo naar het restaurant. Weet niet of er aan ligt dat het zo snel donker wordt, maar ze gaan hier erg vroeg eten. Wij gaan weer een echt Litouwens restaurant proberen. NL: Zemaiciu Smukle, het is een neder-litouwense schatkamer waar smakelijke en voedzame Litouwense gerechten in diverse rustieke ingerichte keldervertrekken. Al jaloers????? Morgen meer hoe het was!

Groeten Anous

• 21 November 2008 - 20:31

Leny:

Leuk om jullie verslag telezen.Al veel gezien. Hier storm en regen jullie missen niks dus.
    Vanmorgen met de honden naar het strand geweest heerlijk toen nog in het zonnetje en een hele mooie zee, erg genoten van mijn werk.Veel plezier en tot krabbels
    Liefs Leny