De trein uit, vaste bodum onder de voeten - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu De trein uit, vaste bodum onder de voeten - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu

De trein uit, vaste bodum onder de voeten

Door: Anous

Blijf op de hoogte en volg Anous

19 September 2010 | Rusland, Irkoetsk

Hallo Allemaal!!

Geen internetcafe dit keer, gelukkig heeft een van de reisgenoten een laptop mee. Na heel de stad doorgecrossed te zijn echt helemaal nix gevonden.

In Moskou naar het station, de trein stond eral, en wat een mazzel hadden we, de eerste wagon was voor ons. dus ver te sjouwen hoefde we niet. Dit zou onze plek worden voor de komende 4 dagen en nachten. Spannend Ik lig samen in de wagon met Roeland (reisleider), Helena met wie ik in Moskou op de kamer zat en met karlo, de gezellige belg van de groep! Dus was prima te doen. Je een beetje settelen in de trein, beetje gezellig maken met foto's ophangen en de knuffel nick instaleren. Iedereen vond het wel weer grappig.

Als je met deze trein reist dan maakt die natuurlijk ook stops tussendoor, dan mag je luchten. Maar je hebt verschil in de stops. 2 min dan mag je er niet uit, maar als de stop komt van 20 min dan mag je eruit!!!! Feest!!! We hadden een lijst hangen in de trein met de stops erop (dankzij Roeland) je gaat er echt naar toe leven. Als je net mocht luchten kijk je op de lijst, we moeten weer 2 en half uur zitten en dan mogen we weer. Omdat er even uitgaan echt heerlijk is ga je er zelfs je wekker voorzetten. Dus ook 's nachts om uurtje of 3, als je dan er weer een half uur uit mag, ben je wel even blij.

Om het nog even moeilijker te maken qua tijden, je reist met de moskou tijd, maar ondertussen ga je door allemaal tijdzonens heen. Dus qua lucht tijd en de trein halen zit je vast aan de Moskou tijd, maar voor de restauratie en de tijd ECHT zit je vast aan de lokale tijd. Vervolgens houdt je natuurlijk ook nog bij wat voor tijd het is in NL is. Dus inprinciepe leef je in 3 verschillende tijdzones. Best lastig. Wel 1 voordeel daaraan, het is altijd biertijd!!!!

Normaal gesproken reizen er veel meer toeristen op deze trein, we hebben maar 2 wagons met toeristen en de rest is allemaal local. wat ook weer zijn voordelen heeft. Zo is er genoeg eten in de restauratiewagen!!! Wij waren daar echt vaste klant, wat een gezelligheid hebben we gehad daar. en wat smaken die lauwe bavaria's toch heerlijk!! En ezelen kan je daar ook heel goed. Genoeg tijd voor gezelligheid dus!! Met de lui uit de restauratie konden we het goed vinden, zij praten alleen maar russisch en wij allenmaar Nl, maar we komen er wel.

persoon met wie we minder opkonden schieten was onze provodnica. Dat is de conducteur van je wagon. We dachten dat redden we wel met haar, deze is wel te doen, maar viel wel tegen. Wat een kenau. Kwamen wij na een late stop,k moskou tijd 23 eur terug van luchthappen (lokale tijd 3 uur 's nachts) moesten we stil zijn. Maar dat maakte ze duidelijk met veel geschreeuw en duwde ons bruut onze slaaphok in.

Als je zo met een groep aan het reizen bent en deze groep is erg gezellig en wel in voor een geintje, dan komen er vanzelf chalenges. (uitdagingen)

challenge 1 was, zet de provodnica lachend op de foto. Deze werd glansrijk gewonnen door karlo. na opdracht 1 kwam natuurlijk opdracht 2. Loop in koppels van 2 zo snel mogelijk door de hele trein heen!! roeland en ik waren de eerste. Ik was niet zo snel maar wat een indrukken heb ik opgedaan......na de restauratie beginnen de 6 persoons slaapplekken, zonder privency.....je weet niet wat je meemaakt...... vond het uiteindelijk een hele interesante opdracht, want anders loop je natuurlijk nooit daar. Erg appart volk. we waardeerde zeer onze hut!!!! De groep na os, helena en Nienke hadden het al een stuk moeiljker en werden zelfs lastig gevallen door russische mannen. deze challenge heeft meerdere dagen geduurd, maar de winnaar was natuurlijk duidelijk, Roeland en ik!!!

Na 4 nachten en 4 dagen kwamen we aan in Irkoetsk. we mochten de trein uit. Tas inpakken was al een heftige activiteit. na aankomst sta je nog behoorlijk na te schudden van het ritme van te trein. Wat wel fijn is, is de douche!!! Toen als groep de stad verkend. is weer een prima overzichtelijke stad, gezellig ergens gelunched. daarna mochten we weer los, wij met de jongeren beetje cultuur gesnoven. Ik merk wel dat ik snel uitgekeken ben, ik wil een stad voelen en proeven. Dus na onze wandeling geeindigd in de london pub. was helemaal prima en we kwamen erachter dat we erg hip zaten. zlefs onze reisbegeleider via de sms nog naar ons weten te lukken.

de volgende dag stond een tochtje Baikalmeer op het programma, prima, heel toeristisch maar was wel heel gaaf! als je ging zwemmen zou je 25 jaar langer leven, ik heb winst, maar het was echt freezing!!! In de winter ligt er anderhalve meter ijs op. na de tocht een hapje gegeten in een verkapte MC Donalds en daarna op de terug weg blijven hangen in het Bierhaus. In het hotel nog een potje gebiljardt of zoiets. Ik was toeschouwer, dan bleef het kleed zeker heel!!!

Laatste ochtend douche. vandaag een dag voor ons zelf. Omdat ik mijn jas thuis was vergeten moest ik toch opzoek naar iets. (beetje turkije gedachte, inmiddels mijn kroeg jas geworden van oostenrijk) maar in Rusland is dat toch nog moeilijk... Wat het makkelijker zou moeten maken was dat ze hele verdiepingen jassen hebben maar als je voor de keus duur zou gaan is dat zonde want dat heb je thuis al en goedkoop is ECHT ECHT LELIJK!! Na ongeveer 30 winkels was ik er wel klaar mee en ....jajaj in de laatste winkel. het is gelukt, Ik heb een onwijs mooi windjack voor een prijs die je anders nergens vind. Blij de trein in richting Mongolie!!!

verzamel punt was voor een groepje Bierhaus, was weer gezellig. Gegeten in het hotel en nu, tja nu is het wachten op de bus naar de trein. We vertrekken vanavond naar Mongolie. 2 nachten in de trein....maar een kleine afstand.....maar ja, we komen onze eerste grensovergang tegen. Kan wel 11 uur duren. Ik wacht het vol spanning af!

in Mongolie, Weer opzoek naar internet! X

• 19 September 2010 - 14:03

Ief!:

Hi!

Zow, je maakt wat mee zeg! Wat een belevenissen! Volgens mij geweldig!
    Geniet! Veel plezier en tot gauw als je weer in Nederland bent!

xx

• 19 September 2010 - 18:50

Hannah:

he anous!
    Er is er ook maar 1 die naar rusland vertrekt en haar jas vergeet...: )
    Mongolie lijkt me geweldig. Hou ons op de hoogte. Geniet ervan.
    xhan
    ps_ik ben verhuisd!

• 19 September 2010 - 19:58

Hans En Eef:

Lieve Nous!! Wat heerlijk al je verhalen! Hans heeft vandaag met 2-0 gewonnen van push thuis. En vorige week van Schaerweijde verloren met 3-1. Ben heel benieuwd naar de foto's! Doe voorzichtig en geniet ervan! Xxx

• 20 September 2010 - 07:23

Ingeborg:

Hoi,

dit is volgens mij echt je droomreis, lijkt me echt geweldig vooral Mongolie. Succesin de tren

• 20 September 2010 - 15:46

Sindy:

Nous, wat ben je ook een cool wijf dat je deze trip onderneemt!
    Geniet ervan!
    kus