De start van de Transiberien Express - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu De start van de Transiberien Express - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu

De start van de Transiberien Express

Door: Anous

Blijf op de hoogte en volg Anous

12 September 2010 | Rusland, Moskou

Hallo Allemaal,

na een drukke periode in Nederland, is de transiberien express echt begonnen.
Over de periode in Nederland zal ik als ik weer teurg ben uitgebreid schrijven (voor diegene die het interesseerd) hierbij kort in 3 zinnen. Nick en ik mochten anti kraak in een huis en het woonde zo fantastisch dat we er voor gingen om het te kopen. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot, maar gelukkig is alles geregeld wat er geregeld moet worden en is 15 Oktober de overdracht. Ik kon dus rustig op vakantie!!

Door de drukke periode vooraf ben ik niet zoveel bezig geweest met de reis. Wel geprobeerd uit te zoeken met wat voor weer type ik rekeing moet houden vanwege het inpakken. Inpakken is natuurlijk een vak opzich. Ik doe altijd voor naar mijn omgeving dat ik ruim van te voren ermee begin .Wat uiteindelijk uitmond in de laatste avond behoorlijk zwoegen om het in je tas te krijgen. Kleren passen er wel in. Voor mijn gevoel ook niet te veel mee. Hij woog ook nog niet zoveel met al mijn kleren erin. Maar ja, toen kwam de rest en toen kwamen er nog wat boek(jes) en eten en uiteindelijk zit je toch rond de 21 kilo. Het mocht wel, maar ja, je moet het ook zelf sjouwen. Ik ga dus goed dooreten, want dat schilt al een stuk!

Natuurlijk tikte de tijd ook door, dus om een uurtje of 1 zat alles naar tevredenheid erin. Lekker slapen, Nick sliep al lekker en merkte natuurlijk helemaal niks. maar lang was de slaap niet want 4 uurtjes later ging de wekker weer. Lekker douche, want daar moet je zoveel mogelijk van genieten zolang het nog kan!! Alles rustig aan doen en de laatste stekkers ingepakt. Op naar Schiphol.

Daar kozen we voor een kort afscheid, vond ik best moeilijk, maar omelkaar blijven hangen en het uitstellen heeft ook geen zin. Achter de Douane nog een wekkertje gekocht, kopje thee gedronken en toen rustig naar de gate.

Ondertussen ben je wel al aan het kijken of je eventuele groepsgenoten ziet. Maar nee. Ik zag wel een man langslopen met een rood vest die er uitzag als reisleider, maar dat zou ik later wel zien. en jahoor, vlak voor het instappen stond hij klaar met zijn bordje. Toen ook de rest leren kennen. Klein, rustig groepje. Ziet er bij de 1e indruk gezellig uit.

In het vliegtuig was ik helemaal gelukkig. Ik had de avond ervoor al ingecheckt, dus was gegarandeerd van een plek bij het raam. het begin van de reis kon niet meer stuk. Nederland was ook nog eens helder, uitzicht genoeg. Zelfs nog een foto geschoten met opstijgen, wat eigenlijk niet mocht. De mensen die mij kennen weten hoe ik me daarbij voelde toen ik dat deed!!!!!

Vlucht verliep prima. Is ook niet zo lang, 3 uur en een kwartier. Toen we uitstapte, elkaar een beetje leren kennen, met een busje naar het hotel. Omdat het in Rualand 2 uur later is dan in NL, kwamen daar rond 6 uur aan. effe opfrissen en in het hotel eten. Praatje van de reisleider. Die avond nog met de Metro naar Moskou centrum gegaan .We zitten ongeveer 10 minuten met de metro van het centrum vandaan, prima te doen dus! Metro is ook prima te doen, al is het net een sudoku om te puzzelen met de namen. Maar we kwamen er. Naar het rode plein gelopen, beetje gekeken en foto's gemaakt. Was wel leuk om alles verlicht te zien. Terug naar het hotel, tegen 10 uur daar aangekomen en nog een biertje gedronken. Conclusie, de groep is gezellig!!

Slapen was voor mij geen probleem, maar ja, wanneer en waar wel??? Volgende ochtend, vroeg op, lekker ontbeten (in die MEGA) eetzaal. het lijkt wel zo'n supper grote zaal van een all inclusive hotel. En toen weer met de metro naar het centrum.

Daar het kremlin bezocht. was absoluut indrukwekkend, maar ik heb het wel gehad op een gegeven moment met al die heiligheid. Gelukkig mocht je gewoon doen wat je wilde. Om 12 uur zagen we iedereen weer, stevig gelunched. de reidleider ging nog even naar een klooster toe en een aantal wilde wel mee.

ik ben lekker in het centrum geblven, wat tijd voor mezelf is ook wel eens heerlijk. Foto's gemaakt van wat ik die avond ervoor in het donker heb gezien. we waren gelukkig vroeg bij het kremlin, want je zag dat het 'smiddags vol zat met toeristen!!!!! 1 grote mierenhoop.

Ik had nog geld uit de oekraine. Kan je in Nederland nergens omwisselen, dus dacht, het ligt niet zo heel ver van Rusland, misschien doen ze er hier wel wat mee. Dat was toch niet zo makkelijk als ik dacht. Het hotel wees me door naar van die kleine wisselkantoortjes bij de metro. Die wisselen vervolgens alleen maar Dollars en Euros. Zo een paar afgelopen. Maar, uiteindeijk er 1 gevonden die het deed. Hoera, eindelijk van mijn monopolie geld af!!!!

Toen dacht ik, internet cafe, moet dan toch ook wel te doen zijn. Los van dat het engels gehalte hier weer ver benedenpeil ligt, weten ook veel redelijk jongen mensen niet waar ze hier in de stad een internet cafe kunnen bezoeken. Dus daar was wel een keertje of 10 vragen voor nodig. Maar zoals jullie kunnen lezen, gevonden!!!!! Ergens in een shoppingcentre onder de grond. je zit hier in de bocht van een trap, heelmaal open ,dus iedereen kan zien wat je doet. Maar dat van mij kunnen ze toch niet lezen. (ik kreeg de computer natuurlijk ook niet alleen opgestart met al die gekke tekens, maar de vrouwelijke glimlach werkt nog steeds prima!!)

Wat we vanavond gaan doen weet ik niet. het is nu 6 uur. Morgen nog naar een marktje bij het hotel en dan om 12 uur klaar staan, transfer naar het station om aan de echte Transiberien Express te beginnen.
we reizen dan naar Irkoetsk, misschien dat ik daar weer een mogelijkheid heb1

Lieve groeten uit Moskou

PS Nick, wil jij een versie uitprinten en in de bus doen bij de buren

PS Hans, heb je gewonnen??? Je mag me best per sms een beetje op de hoogte houden hoor!

  • 12 September 2010 - 14:11

    Sindy:

    Hee meis,

    Geniet er van he!
    Maar zoals ik lees, begint het al goed!

    x Sin

  • 12 September 2010 - 14:18

    Lineke:

    Hey Anous!

    Leuk! Weer reisverhalen!! :)

    Mijn collega, waar ik je eerder over vertelde die ook de Transsiberie Expres doet, is je net een weekje voor. Zij zit nu als het goed is in Irkutsk. Zij neemt vanaf daar de Transmongolie Express. Dus ik kan nu 2 avonturen volgen. Have fun nog!

    x Lineke

  • 12 September 2010 - 15:40

    Miranda:

    Nou die groep zit wel snor zo te lezen. Leuk joh!!

    Zijn de biertjes daar ook lekker!!???

    Groetjes Miranda

  • 13 September 2010 - 17:06

    Diede:

    Anous en Nick zijn lief.
    Ik heb je vliegtuig gezien!

    groetjes
    Diede


  • 13 September 2010 - 18:08

    Leny:

    Hoi Anous. leuke start gehad zo te lezen.
    Geniet er maar lekker van.
    Leuk om je zo een beetje te kunnen volgen.

  • 14 September 2010 - 17:27

    Dorus:

    Goeie treinreis!
    Vond je de Moskouwse metro niet prachtig?
    Heel veel plezier, Anous!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anous

Weg, onderweg, opweg naar wat mooi's!!!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 77704

Voorgaande reizen:

09 November 2017 - 01 December 2017

Rondreis Sri Lanka & Maladieven

01 September 2014 - 30 September 2014

Tanzania, Kilimanjaro, safari en Zanzibar!!!!

09 December 2011 - 20 Maart 2012

Weer naar Lermoos, de sneeuw in, lesgeven!!

26 Maart 2011 - 10 December 2011

gewoon in NL aan het werk, huis verbouwen!

22 Maart 2011 - 25 Maart 2011

Bijkomen van Lermoos in het mooi Ooij

10 December 2010 - 22 Maart 2011

Mooi Lermoos 2010 - 2011

11 September 2010 - 03 Oktober 2010

anous op de transiberien express

22 April 2010 - 25 Augustus 2010

Anous weer in Nederland

10 December 2009 - 21 April 2010

Op naar een mooi nieuw seizoen in Lermoos

11 December 2008 - 22 December 2009

Mijn eerste reis

16 November 2009 - 23 November 2009

Op vakantie naar Polen en de Oekraine

Landen bezocht: