Dagje Keulen - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu Dagje Keulen - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu

Dagje Keulen

Door: Anous

Blijf op de hoogte en volg Anous

10 December 2011 | Duitsland, Keulen

Hallo allemaal,
Goede planningen zijn er om te verbreken toch?!!! Wat was ik van plan om bij het gaan van de wekker eens lekker het zwembad in te duiken….na vanacht erachter te komen dat ik mijn eigen kussen wel erg mis en dit duitse bijzondere K kussen helemaal nix is dacht ik bij de eerste tonen van mijn wekker, dat zwembad loopt niet weg, dat doen we vanmiddag wel als we terugkomen van onze 4daagse wandeling.
Zo gezegd, zo gedaan, heerlijk een uur gesnoosd!!! Wat een uitslaap gevoel.
Aankleden en ontbijten. Wat zijn die hotel ontbijten toch heerlijk, of zou het alleen maar zijn het niet zelf hoeven klaar te maken, af te wassen en opruimen…..en wat een timing hadden we weer…..
Nadat we alles rustig bekeken hadden en ons ruimschoots verwend hadden , lekker geseteld waren met onze eigen 2 kwamen de 2 NL bussen ook beneden voor hun ontbijt….Kijkt lekker, eet lekker!

De activiteit die we daarvoor hadden was weg na het ontbijt, rustig douche en even ons het relaxmoment pakken voor we de stad gaan verkennen. Gelukkig hadden we de route de avond ervoor al uitgestippeld!

Rond kwart voor elf een keer in actie om richting de metro/tram te lopen. We zijn er nu nog niet uit wat het is. In het hotel stond dat die wel 4 a 5 x per uur reed……in werkelijkheid was dat toch een stuk minder. 2x per uur. Gelukkig hadden we daar mazzel mee, we hoefde maar 8 min te wachten tot die kwam. Samen met de rest van ons hotel en nog veel meer toeristische gasten en locals stonden we te wachten. Een kaartje kon je kopen in de metro/tram…..toen dat ding kwam was het alsof je de trein van Haarlem naar Amsterdam nam. Snel erin, zitten natuurlijk geen kans, waar is het apparaat waar je een kaartje kan kopen. Los van dat iedereen in de trein van Haarlem naar Amsterdam natuurlijk nooit een kaartje zou kopen, is het daar ook nog eens te druk voor…..iedereen in deze tram/metro wilde wel graag een kaartje kopen, wij als volgzame toeristen natuurlijk ook dus. Verder deden ze zich voort als nette Engelse, ze stonden allemaal keurig in de rij achter elkaar te wachten voor de kaart automaat. Een aantal locals zag je al zenuwachtig worden….terwijl de goedwillende Belgen er maar 10 centjes in bleven werpen die elke keer terug kwamen. De rij schoot dus echt niet op. (er stonden nog meer Belgen in de rij) Uiteindelijk zolang in de rij gestaan, toen duurd het nog maar 1 halte voordat we er waren…..ons toen maar gefocust op de metro/tram uitstappen…..indrukwekkende gratis rit!

In Keulen aangekomen werden we meteen overspoeld met de kerstmarkten….Tja, daar kom je natuurlijk ook voor in december in Keulen…ik snap nu dat de Duitsers niet alleen dik zijn van hun halve liters…..ik heb nog nooit zoveel eettentjes bijelkaar gezien. Ben in mijn leven 2x op een kerstmarkt geweest, Dortmund en Dusseldorf (diegene met wie ik was weten dat zelf vast ook nog wel) maar dat was de ene tere kerstbal na de andere lelijke kerstbal, de ene nog groter dan de andere…Toen hadden de (vr)eettentjes nog niet de overmacht…..Maar met een nog behoorlijk misselijke Nick die nog aan het bijkomen is van zijn buikvirus hadden we de kerstmarkt dus snel bekeken, denk dat wij het record tijdstip wel gezet hebben op de 1e markt. (toen had Nick nl nog de tram/metro in zijn buik (ook iets waar hij goed in is!!)). Toen ons maar gefocust op Köln!, Via de Neumarkt naar de Heumarkt, daarna door naar de Altemarkt. Daar had je een raadhuistoren waarbij boven een man elk uur zijn tong uitsteekt (ik heb me ingelezen in het kinderboekje van het hotel) maar helaas, wij kwamen daar om het halve uur aan…dus schoot niet op. Daarna door naar de Dom.

De Dom, indrukwekkend iets…..Hoog en vies….Aangezien het overal druk is, zal het daar bij de touristische trekpleister ook wel druk zijn. En inderdaad, er stond een rij voor de kassa. Wel aangesloten, want tja, de Dom dat is Keulen. Onderweg in de rij nog overleggen over de lift. Daar wordt Nick zo misselijk van, hij dekte zich al in dat hij niet zeker wist hou het zou gaan als hij de lift uitkwam. Dichter bij de kassa gekomen zagen we dat het liftprobleem zichzelf al opgelost had. De dom heeft geen lift. De Dom is 157 m hoog en je kan zelf tot 100 meter hoogte komen. PER VOET! Dat zijn 533 traptreden…..natuurlijk wel gedaan, je staat er dan toch. Was inderdaad een pittig klimmetje. Alsof ze de sleeplift weg hadden gehaald en je gewoon naar boven moest lopen. Het zijn daarbij natuurlijk ook nog eens van die smalle ronddraaiende trappen….naar benee mocht de buiten (de brede zijde) belopen, naar boven moest de binnenbocht doen, dat was wel eens lastig. Tot vlak voor boven ging het aardig, ook al voelde ik mijn benen (kuiten) wel op een gegeven moment wat me een beetje tegen viel….
Het laatste trapje was een soort van open trap…..vroeger nooit hoogtevrees gehad, maar sinds een aantal jaar steekt het toch de kop op….Natuurlijk boven gekomen, uitzicht was natuurlijk indrukwekkend en hoog. Mooi wil ik niet zeggen, je kon wel veel zien.
Naar beneden gaat altijd makkelijker….wil niet zeggen dat het lichter is voor je benen of je knieen, ging wel snelller! En we hadden de brede kant van de trap, heerlijk!
Uiteindelijk helemaal beneden, kijk je naar boven, dan is de Dom misschien nog wel hoger dan voor je hem betreden had. Wel blij dat we dat gedaan hadden.

Inmiddels werd het lunchtijd, we zouden nog effe langs de slotenbrug lopen. Ik heb wel eens een nostalgisch slotenbruggetje gezien, nog nooit zo’n enorme! Was indrukwekkend om te zien! Langs de Rijnoever heb je een voetgangerzone. Daar waren genoeg eettentjes. Wij een simpel Italiaantje uitgekozen….eten was erg lekker, de bediening, echt te lomp voor woorden. Maar wel lekker gegeten en daar gaat het om!

Terug wilde we langs het chocolade museum. We waren al gewaarschuwd in de toeristische folders, kom op en doordeweekse dag anders is het echt te druk…..Wij waren daar natuurlijk op een zaterdag, te druk voor woorden dus. En vooral met van die irritante Engelse kinderen. Laten we die al genoeg hebben in de week van 18 tot 24 dec in Lermoos, dan gaan we het hier natuurlijk niet opzoeken! We bewaren die Engelse wel voor onze eerste werkweek!

Toen maar lekker terugegaan naar het hotel. Eerst wilde we wel een hapje eten in Keulen, toch het programma omgegooit, vroeg eten in hotel, nog effe zwemmen en ontspannen….. Omdat er 2 NL bussen waren hadden we er al rekening mee gehouden dat we dan vast vroeg moesten eten als we wilde eten….wij het regelen bij de bar….We konden wel meeeten met het buffet van de Engelse om 19:00 uur….Ok, doen we dat. Toen ging Nick nog vragen of het toch niet eerder kon (om 17:00) Vervolgens werd hem verteld door de man achter de bar dat we daar helemaal niet konden eten die avond……Ohhhhhhhhh
Toen maar samen naar de receptie, daar geregeld dat we om half 6 gewoon van de kaart konden eten! Helemaal goed. Iets eerder naar beneden, biertje drinken en toen gevraagd, we hebben gereserveerd om half 6, aan welke tafel wilt u ons hebben. U kunt hier niet eten…..was meteen het antwoord…..Natuurlijk wordt het uiteindelijk goed en positief opgelost en hebben we heerlijk gegeten. Of ze er blij mee waren?? Geen idee, wij vonden het lekker!!!

Nog effe gezwommen, naar de sauna geweest en optijd naar bed. Morgen optijd eruit, ontbijten en dan ECHT naar Lermoos!!!! Veel zin in!!!! Keulen is leuk en mooi geweest, nu echt naar toe waar we naar toe willen!!!

Volgend bericht uit Lermoos!!

Groeten Anous
X

• 11 December 2011 - 10:26

Leny:

Hoi Anous en Nick

Nog steeds niet helemaal lekker Nick? Vervelend,maar toch nog veel gezien en gedaan. Goede Reis naar Lermoos.
    Daar wordt het echt genieten en werken natuurlijk. Kus Leny

• 22 December 2011 - 16:52

Linda :

Hoi Anous,

Thanx voor je kerstkaart en je rijm!
    Tuurlijk vind ik het leuk om je te volgen en dat ga ik dan ook doen. Geniet ervan en tot over een paar maanden.

Zal goed op de kinders passen hoor!

Liefs Linda