Korte vakantie in het Gelderse Ooij!! - Reisverslag uit Ooij, Nederland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu Korte vakantie in het Gelderse Ooij!! - Reisverslag uit Ooij, Nederland van Anous Maanen - WaarBenJij.nu

Korte vakantie in het Gelderse Ooij!!

Door: Anous

Blijf op de hoogte en volg Anous

24 Maart 2011 | Nederland, Ooij

Hallo Allemaal,

Maar natuurlijk, ik ben 4 maanden weg en jullie krijgen maar 2 verslagen van mij. 1x als ik daar ben aangekomen en een vlak voor vertrek. Maar nu ben ik in het werelddorp Ooij, dus ga daar eens even wat veranderingen in gooien!!!!

De terugreis verliep helemaal prima, we reden rustig, geen file gehad, 3x gestopt, 1x plassen, 1x tanken en 1x kijken op een kaart bij het tankstation hoe we nou het beste naar Ooij konden rijden. Na 8 uurtjes rijden kwamen we aan in een zonovergoten, rustieke dorp. We waren nog te vroeg om in te checken, dus zijn we maar even gaan wandelen in het dorp!!! (Fred en Dirk moesten in de auto wachten, volgens mij werd hun bad steeds warmer daar!) 1x Spar en een pinautomaat en dan heb je het wel gehad. En wat viel ons nog meer op. Het is dan wel een dorp, maar eigenlijk is het 1 groot bejaardetehuis. Wat hebben wij gelachen zeg, alles is oud, langzaam en heeft een rekje of een stoel. Maar ja, waar kwamen wij voor……voor onze rust en vakantiegevoel. Dat zal vast niet in de weg worden gestaan door de paatselijke bingo!!!

Nog steeds te vroeg voor het inchecken gingen we maar heerlijk zitten op het terras, zonnetje erbij en kleine biertjes. Wat een heerlijk begin. Ik had een Nl tijdschrift gevonden, wat is dat ontspannen zeg, gewoon doelloos een nutteloos tijdschrift doorbladeren in het zonnetje. Nick die was wat moe dus ging alvast het bed checken toen we de kamer in mocht.

Op een gegeven moment is de zon op, tja dan wordt het wel wat fris, maar dat is niet anders in Lermoos. Douche en dan toch maar wat eten. Echt trek hadden we niet, maar voor ons gevoel was het ook al 22 uur. Toch maar wat eten. Beide een voorgerechtje en dan lekker slapen. Nick had al verteld dat je de buren wel heel goed kon horen. (je kon letterlijk verstaan wat ze zeiden). Ik dacht, je zal wel wat horen, maar wij hebben met 12 mensen in een huis gewoond, dus zal toch wel normaal te doen zijn…..Wij lagen natuurlijk vroeg in bed maar toen de buren om half 9 hun kamer op kwamen was het inderdaad of ze bij ons binnen stonden. Wij hadden ook een tussen deur met hen (die appart genoeg ook niet eens opslot kan, dus je kon ook gewoon bij elkaar naar binnen) daar kwam al het geluid helemaal goed doorheen. Omdat de gemiddelde leeftijd hier net wat hoger ligt dan dat wij zijn, hebben ze (de man vooral) wat meer volume nodig om met elkander te communiceren. En tv kijken uit bed, ik denk dat ze het in Nijmegen ook konden volgen. Dat gingen wij echt niet trekken. Nick die zag zichzelf al in de auto naar huis rijden. Om 21:15 was ik er ook wel goed klaar mee!!! (los van dat onze buren een behoorlijk volume hebben, waren onze kamers ook wel op en top gehoorig. Zo hoort het echt niet.) Op naar de receptie. Ze hadden alleen nog een grote kamer over…..wisten wij veel wat dat inhield, slapen wilde we!!!! Zonder bijbetaling mochten we meteen verhuizen!!! Dat snel gedaan! Grotere kamer, we hebben een soort van 2 kamerapp met 4 bedden! (eigenlijk hebben we een apprte kamer voor Fred en Dirk!!! Je hebt wat over voor je goude rakkers of niet!) Ruimte zat dus! Maar wat voor ons vooral belangrijk was, je hoorde de buren niet. Het duurde effe voor we de rust weer gevonden hadden, maar wat hebben wij lekker geslapen!!!

Ontijt was halemaal top! Ook weer fijn, Nederlandse boterhammen! We gaan zo, net als de rest van ons hotel waarschijnlijk even wandelen. Er ligt een Waal wandeling op de kamer, zo goed uitgeschreven dat je echt nergens fout kan lopen, dus dat moet ons ook nog wel lukken! Later meer!

Nou ja, lukken, tijdens de eerste alinea waren we dus al een soort van verdwaald. We wisten nog wel waar we waren en welke kant we op moesten…….maar niet helemaal volgens de routebeschrijving. Denk dat je anders gaat lezen als je ouder wordt, of het stond er niet echt duidelijk beschreven en wij met ons goede inzicht prikte daardoorheen zodat we toch nog een mooie wandeling hebben gehad! Leuk langs de Waal en mooi natuur. Heerlijk warme choco met NL slagroom gedronken. Was dus een leuke activiteit. Klinkt een beetje oudbollig, maar voor ons is het wel heel leuk om te zien dat er knoppen aan de bomen zitten, dat de vogeltjes achter elkaar aan gaan en nestjes bouwen. De lente is echt begonnen hier. Normaal gesproken komen we pas eind april terug, dan is de lente in Lermoos nog niet bezig maar in Nederland is deze fase dan al weer voorbij. Toch ook eens leuk om dat mee te maken!!!

Na de ontspannende wandeltocht waren we nog steeds in voor actie, we zouden een leuke fietstocht gaan maken. Duurde even voor Nick ook een 2 wieler gevonden had die niet lek was of waar het stuur van wiebelde, maar uiteindelijk hadden we wat. Dit keer geen uitgebreide uitgeschreven route. We gingen knooppunten volgen. Kan toch niet heel moeilijk zijn. Het ging bij ons natuurlijk in het begin al meteen mis. Volgde we het ene nummertje, zaten we ineens op de route bij het andere nummertje. Gelukkig heb je ook nog gewoon borden langs de kant van de weg en hadden we een zwart wit kaartje mee waarop we ook de Ooijroute volgde. Dus we kwamen er wel!! Lekker langs de Waal gefietst die op een gegeven moment weer de Rijn werd. In Millingen aan de Rijn een toplunch gegeten, daarna doorgefietst naar Leuth, van daar door naar Beek. We waren van plan om daar een biertje te doen en als we een leuk restaurantje zouden vinden daar een hapje te eten. Maar de terrasjes die ze hadden lagen niet in de zon en de leeftijd was zo oud, daar wilde we niet bij zitten. Dus onze tocht maar verder afgemaakt naar Ooij waar we op ons eigen bejaarde terras met de oudjes die je dan toch al een beetje leert kennen in het zonnetje gezeten met heerlijke biertjes en gezellige bediening. Die avond ook weer lekker een hapje gegeten in ons restaurant. Hoefde we niet zo ver te lopen. (tja wij passen ons snel aan met onze gewoontes van liever lui dan moe…..). Die avond nog heerlijk aan de bar gezeten tot voor ons heel laat en toen lekker geslapen op onze grote geruisloodse kamer.

Na weer een heerlijk ontbijt zijn we klaar voor een fietstochtje naar en door Nijmegen. Er is daar 1 toren die je in kan. (overal waar een toren of iets hoogs is waar je in kan wil ik in.) die is helaas pas vanaf April geopend, dus dat feest gaat dan niet door! Verder zien we wel hoe wat waar, het weer zit lekker mee, dus daar moeten we nog maar even goed van genieten!

We gaan samen gezellig een hapje eten daar en dan vanavond weer terug, aan de bar hier nog een biertje en dan nog 1 dag genieten van het vakantieleven. Morgen na het ontbijt alles rustig weer in de auto zien te krijgen. Want die zit/zat helemaal vol. De helft is er nu uit, maar het moet er nog voor 1 klein ritje in. Nog even aan Frederik en Dirk-Jan uitleggen dat ze toch nog echt 1 x in de auto moeten voordat zij weer kunnen verhuizen naar hun grote villa en dan……dan gaan wij ook echt naar ons fijne huis toe!!!! Ik kijk er naar uit!

Wij gaan nog effe genieten van de vakantie, voor iedereen tot thuis, lieve groeten uit Ooij en Nijmegen.
X Anous

• 24 Maart 2011 - 09:49

Leny:

Je hebt toch genoeg gefiets in je leven Nick en nog niet goed de route kunnen fietsen? Zo moeilijk is knooppunten fietsen toch niet?
    Jullie boffen zeker met het zonnetje erbij nog een fijne dag.Kus Leny